Djursland i sommernatten – hvordan arbejdet tilrettelægges på en fototur

Hvis du selv fotograferer, så ved du det: Foto er hårdt arbejde. Især naturfoto!

Vi skriver blandt andet denne blog for at give et indblik i netop al det arbejde, der ligger bag et veludført naturfoto. I forbindelse med vores bogprojekt om Jyllands kyster, var vi i juni  måned på DjurslaI vandet for den rette vinkelnd i tre dage for at tage billeder til bogen fra Kalø Vig området. To -tre billeder fik vi i kassen!

Det var ikke meget, tænker du måske. To -tre billeder på tre dage? Sikke en badeferie at lave den bog! – Godt nok måtte fotograf Mikkel Jezequel en tur i det kolde vand (læser du dette om nogle år, så var 2015 altså året, hvor juni aldrig rigtig kom igang som sommermåned, brrrr), men det var for at få den helt rigtige vinkel på fotoet.

Bogen skal indeholde fine-art landskabsfotografier. Ikke blot dokumentationsfotos. Det gør arbejdet ekstra krævende. For at give et indblik i, hvordan det kan tage tre dages hårdt arbejde at tage to billeder, kan du her læse, hvordan arbejdsfordelingen ser ud på sådan en typisk tur:

Vi kører hjemmefra om morgenen tidligt. Når vi senere ankommer til vores destination, samler vi diverse brochurer og kort sammen – vi får måske en sludder med den lokale købmand eller campingpladsejer. Hjemmefra har vi naturligvis også læst lidt om det område, vi besøger, men der kommer altid nye oplysninger frem, mens man er der. Vi er ofte et helt nyt sted, vi ikke kender på forhånd. Her søger vi efter både kendte udflugtsmål, som området måtte være kendt for, og tips til andre lækre steder på egnen.

Når vi har trawlet alt materialet igennem, kører vi rundt og ser egnen, vi er kommet til. Vi holder ind mange steder undervejs for at spotte eventuelle fotolokationer. Hvor er de gode muligheder? Man skal som regel gå en del, da de færreste smukke steder ligger lige ud til vejen. – Det foregår naturligvis med minimun to tætpakkede fototasker og stativer samt videoudstyr. Vi satser altid på at have fundet et sted til om aftenen. Efter at have kørt rundt en hel eftermiddag skal vi gerne have fundet et sted, der kunne tage sig godt ud, når det rigtige lys kommer ved solnedgangstid. Vi bruger en app til at taste vores lokation ind, og den kan fortælle, hvorfra lyset vil ramme om aftenen og om morgenen. Det er de to tidspunkter, der især er ideelle til foto. Herudfra kan vi vurdere, om det sted, vi har fundet, skal besøges igen om morgenen eller aftenen. I dagstimerne på en solrig sommerdag er lyset alt for hårdt til, at man kan fotografere uden voldsomme skygger på billedet. En gråvejrsdag kan gå, men giver ind imellem et lidt “kedeligt” lys.

Om aftenen stiller vi os op det sted, vi forhåbentlig har nået at finde i løbet af dagen. Her stiller vi udstyret op og afprøver forskellige kompositioner, så den helt rigtige komposition er klar, når lyset er der. Så venter vi. I juni måned gik solen ned omkring kl. 22.30. Heromkring er lyset perfekt! Men det er hurtigt væk. Derfor er det vigtigt at vide præcis, hvor vi skal stå på forhånd. Når lyset er der, skal der arbejdes hurtigt med skift af filtre og objektiver, nye indstillinger. Forhåbentligt kommer der et godt skud ud af det, men langt fra altid. I dette tilfælde ved Kalø Slotsruin blev det okay, og vi er hjemme på hotellet omkring midnat.

SolopgangvKaløSlotsruinNæste morgen skal vi op kl. 03, da vi skal nå dagens andet fotolys – timen omkring solopgang. Vi pakker de mange tasker og kører af sted til destinationen, hvor vi er kl. 03.45. Det gode lys kommer omkring halv fem, og vi skal nå at stå det perfekte sted med de rigtige indstillinger. Det lykkedes!Denne gang er det den anden side af Kalø Slotsruin, vi har valgt.

Solen er ved at stå op dette billede og kaster sine første rødestråler over landskabet. Fra nu af gælder det!

Vi er hjemme igen  kl. 06.30 og får gerne lige en lille lur et par timer. Derefter går resten af formiddagen med at redigere: Er der kommet noget godt, vi kan bruge i kassen? Hvordan kan vi tage tilbage og forbedre det, hvis der ikke er?

MikkelJezequelBilledkomposition

Det er ikke altid, de bedste kompositioner ligger lige for. Nogle gange må man sno sig og prøve mange ting af. Derfor tager det tid at mærke landskabet og finde det helt rigtige sted. (Billedet, der blev taget her, kan ses i bunden af indlægget her.)

Eftermiddagen bruges igen på at køre rundt og finde lokationer. Vi bruger en del tid hvert sted for at se området an fra så mange vinkler som muligt og finde det perfekte sted at stå, når lyset er det. Om aftenen tager vi afsted igen. Ligeledes om morgenen. Indimellem al vores vandren rundt efter lokationer og venten på lyset, filmer vi her til bloggen, til youtube og til en evt slutvideo om processen. Vi redigerer billeder og skriver til Facebook, bloggen og lidt til bogen.

AlopexMediaVideooptagelseVi prøver at sørge for at filme og fotografere processen hele tiden.

Der er mange ting, der skal spille for at få det gode billede: Lokationen skal være god, så kompositionen af billedet er rigtigt – den laver vi ofte på forhånd, når vi er ude og se stedet an: hvad kan udgøre en god forgrund? Hvilke linjer kan skabes ind i billedet?
Lyset skal være der. Stemningen på himlen med skyer, osv. Hvis det regner, kan man håbe på en dramatisk himmel – det virker godt på landskaber. Er det gråvejr og kedeligt, kan man undersøge, om der er specielle insekter, blomster eller fugle i området, som er specielt. Det er lettere at fotografere den slags i overskyet vejr. Men man skal jo lige finde dem først:-)
Det er sjældent det hele spiller sammen, derfor kan man sagtens risikere at komme hjem med ingen eller ganske få gode skud fra en tur.

Men som sagt var vi heldige på vores tur til Djursland og komme hjem med disse tre skud i kassen:

Kalø vig

Kalø Slotsruin i det tidlige morgenlys, taget mod vest.

346 - Djursland

Kalø Vig med slotsruinen i baggrunden taget i solnedgangslyset mod sydøst.

Kalø vig slotsruin

Hvis man ser på det øverste af de tre billeder her og så dette, får man en fornemmelse af, hvordan vi har gået en del rundt i området for at finde den bedste komposition. Ved fotograferingen her valgte vi denne præcise placering af flere årsager: Der er lidt buske/miljø allerforrest, som udgør en god forgrund. De tre træer er fulde af sjæl, det giver en god stemning på billedet. De er placeret i hver sin side af billedet, det giver balance, og ruinen lige i midten giver ro i billedet. De to store træer til højre og de mørke trætoppe i baggrunden gør billedet “tungt” i højre side, den lyse himmel gør det “let” i venstre – træet i venstre side opvejer balancen i billedet. Det var også vigtigt, at vi stod fra en vinkel, hvor solens stråler på et tidspunkt ville ramme stammerne på alle træerne – både til venstre og højre. Ellers ville stammerne blot have været helt sorte på billedet, hvilket ville have givet en alt for høj kontrast. Heldigvis nåede vi det i de tre minutter, solen stod i den rette vinkel i forhold til at lyse på stammerne:-) Havde man taget billedet senere på dagen, hvor solen har ramt stammerne, ville skyggerne under træet have dannet en stor sort plamage på billedet, fordi lyset ville have været for hårdt. Solopgangslyset er ideelt her med sit bløde skær. 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *