Få skarphed helt i dybden! – Om fordelene ved tilt-shift objektiver

I dag er foto udpræget en digital kunstform. Men de digitale kameraer, vi bruger i dag, er faktisk små “kopier”, kan man næsten sige, af alt det “gamle” fotoudstyr. De digitale kameraer har de samme funktioner, nu blot digitalt. For eksempel er filmen nu skiftet ud med en billedcensor, der sidder på samme sted i kameraet.

Prøv at forestille dig en af de gamle sort-hvide film, du garanteret har set, hvor der kommer en fotograf og skal tage billeder. Her har fotografen gerne et stort skrummel af et kamera med. En af dem med en nærmest harmonikalignende bælg foran. Fotografen stiller sig så under et stykker stof, når han tager billedet. Kan du se det for dig?

Det store skrummel af et kamera med harmonika-bælg er et stortformatkamera (prøv at google det, hvis du er usikker på, hvordan sådan et monstrum ser ud).
Det, der er genialt ved storformatkameraet, er, at harmonikabælgen kan justeres.

Filmen i kameraet sidder på bagstykket i kameraet (der hvor censoren sidder i dag), men så er der hele den bølgede tragt foran objektivet. Objektivet forude kan altså drejes, fordi harmonika-bælgen er fleksibel. Det betyder, at man kan få objektivet til at pege på motivet, så det står helt parrallelt med filmplanet bagest i kameraet. Derved opnår man en uendelig dybdeskarphed (- Det lyder teknisk, derfor viser vi om lidt konkrete eksempler på, hvad det betyder for billedet.)

I dag er der ikke mange, som slæber rundt på den store, tunge harmonika-bælg. Men funktionen med at kunne “tilte” objektivet er stadig vigtig. I dag findes den funktion i et såkaldt “Tilt-shift” objektiv. Her i firmaet bruger vi Nikons PC-E-objektiver af denne type.

Nikon24mmPC-E 3,5N

Den store harmonika-bælg er nu skiftet ud med denne lille firkantede kasse, der ses længst henne mod kameraet. Ved at dreje på de to små hjul – henholdsvis øverst og nederst på “kassen” kan man bevæge linsen både frem og tilbage og op og ned.

 

 

_DSC9707Det giver samme virkning som at bevæge harmonika-bælgen, men kræver lige lidt fingersnilde

Nu kan man få objektivet justeret, så det motiv, man vil fotografere står helt parrallelt med billedplanet (der hvor filmen sad i gamle dage).

Dette gør som sagt, at man får en helt utrolig dybdeskarphed i billedet.

Prøv at se på disse to eksempler:

uskarp:skart2skarp:uskarp1Billedet til venstre er taget uden brug af PC-E-objektiv. Her er hostaerne og vandløbet i forgrunden helt skarp, men huset i baggrunden er uskarpt. Billedet til højre er taget med PC-E-objektivet, hvor motivet er parralelt med billedplanet, takket være tilt-shift systemet. Her er billedet skarpt hele vejen igennem – også huset i baggrunden. Det er dét, man kalder en stor dybdeskarphed, og det er det, der blandt andet er en af fordelene ved tilt-shift objektiverne.

Det gør det muligt at tage billeder som disse:

17 - Heden 150 - sisselbjerg strand 1271 - Græm Strand

Her kan man se, at billederne er skarpe hele vejen igennem. Ligefra lyngen, sneen og stenene i forgrunden til træerne, solnedgangen og vandet i baggrunden.

Ved landsskabsfotografering vil man som regel gerne have hele det skønne motiv, man har fundet, så skarpt som muligt, derfor bruger vi ofte PCE-objektiverne. Man kan naturligvis sagtens tage gode landskaber uden tilt-shift-objektiverne, ligesom man kan bruge objektiverne til andre formål end landskaber. Dog skal man være opmærksom på, at det ikke er noget godt begynder-objektiv, da det kræver en del øvelse og fingersnilde at lære at indstille det rigtige med de mange justeringsmuligheder.

Vil du læse mere om tilt-shift objektivets muligheder? For eksempel hvordan du ved at bruge det, undgår at få skæve linjer i dit billede? Så tjek dette blogindlæg ud!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *